El Restrenyiment

El restrenyiment fa referència a deposicions poc freqüents o dures, o la dificultat per a expulsar-les. No es tracta d’una malaltia, sinó d’un símptoma habitualment associat a alguna disfunció.

Pot implicar dolor durant el pas d’una deposició, incapacitat per evacuar després de fer força o empenyer durant més de 10 minuts o l’absència de deposicions després de més de 3 dies. Els nadons que encara s’alimenten exclusivament de la llet materna poden passar 7 dies sense tenir una deposició.

La freqüència normal varia d’una persona a una altra. Una mitjana normal és de tres vegades al dia a tres vegades a la setmana. També es pot considerar restrenyiment quan una persona passa d’una freqüència major a una altra menor.

El restrenyiment és molt freqüent durant l’embaràs, en persones d’edat avançada, quan es produeixen canvis en els costums (viatges, aliments, horaris, etc.) i en situacions de cansament, nerviosisme o poca activitat física. Pot haver-hi diverses causes:

  • No beure prou líquids.
  • La inactivitat física. Allitament prolongat.
  • No menjar prou fibra.
  • El consum de certs medicaments.
  • No anar al bany quan sent desitjos.
  • L’ús de laxants de manera prolongada.

Alguns consells pràctics:

  • Beure abundants líquids, almenys 1,5 litres (8 gots) al dia. Els líquids poden incloure aigua, sucs, sopa, te i altres begudes.
  • Menjar tots els dies verdures (preferentment crues), fruita amb pell (si és possible), hortalisses i pa integral. Aquesta alimentació és rica en fibra i ajuda a retenir aigua, amb el que els excrements són més fluïdes.
  • Menjar poc a poc i mastegar molt bé els aliments. Procurar menjar a hores regulars.
  • Educar l’intestí: no reprimir mai la necessitat d’evacuació, s’ha d’anar al servei quan et venen les ganes. Habituar-se a anar al servei a la mateixa hora, procurant anar amb temps suficient i sense presses. Algunes persones es beneficien d’anar després d’un àpat.
  • Evitar els esforços excessius en l’evacuació. L’intestí ja s’encarrega, per si mateix, d’aquest treball.
  • Fer exercici físic diàriament.
  • Evitar els laxants irritants. La utilització repetida de laxants irritants pot conduir a alteracions intestinals i poden crear hàbit.
  • Corregir la postura, amb un tamboret petit(com l’alçador dels nens) hi posem els peus a sobre, ajuntem els genolls i rectifiquem la columna, i en comptes d’apretar traiem l’aire, així no farem força contra el sòl pèlvic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

He llegit i accepto l'Avís Legal