El dolor (part II)

A la primera part d’aquest article (El dolor, part I) vàrem parlar sobre la percepció del dolor i els tipus de dolor que existeixen. A continuació, en aquesta segona part, volem parlar-vos dels desencadenants del dolor -fisiològicament parlant- i de com, a través de l’alimentació, podem ajudar-nos a minimitzar i fins i tot resoldre els processos inflamatoris.

Com es desencadena, fisiològicament parlant, el dolor? Com podem intervenir-hi?

Una de les teories de per què manifestem dolor -crònic, fins i tot, al llarg del temps- es basa en el fet que allò que mengem ens ajuda (oligoelements, hidrats de carboni, proteïnes, lípids) i altres substàncies són perjudicials i cal evitar-les, ja que poden agreujar el dolor o la “percepció d’aquest”.

Els investigadors han demostrat, per exemple, que els àcids greixos Omega-3 ajuden a reduir la inflamació a l’organisme, en parlarem més tard.

De fet, Hipòcrates, pare de la medicina moderna, és l’autor d’aquella màxima: “Que la teva medicina sigui el teu aliment i que el teu aliment sigui la medicina.”

Què passa al nostre organisme quan es desenvolupa el procés inflamatori?

Quan es produeix un procés inflamatori, el nostre sistema immunitari activa l’alliberació d’àcid araquidònic, present a la membrana de totes les cèl·lules del cos humà.

Aquest àcid és el responsable de la formació de prostaglandines, que provoquen la resposta inflamatòria fisiològica, a diferents nivells, al sistema cardiovascular, la musculatura llisa, al sistema immunitari, al sistema autònom. I això condueix a símptomes relacionats amb la resposta inflamatòria com calor, rubor, tumefacció i dolor.

I si en lloc de cuidar l’alimentació o deixar que el dolor progressi filològicament… prenem antiinflamatoris?

Com a resposta a la inflamació i l’alliberament d’àcid araquidònic, aquestes prostaglandines de les quals parlàvem abans arriben al pic inflamatori i s’activen unes lipoxines (anomenades resoliòmics) que aturen la inflamació i resolen el procés, d’una manera fisiològica, és a dir, com a resposta autònoma del nostre propi organisme.

Quan prenem antiinflamatoris (AINES), bloquegem la producció de prostaglandines i aquest procés autònom s’atura, s’atura la inflamació, però també el procés de resolució, deixant una inflamació que amb el temps possiblement conduirà a un dolor crònic.

Davant un procés inflamatori, a les primeres 24-72 hores, hauríem d’evitar prendre medicació. Podem afavorir el procés de desinflamació mitjançant diversos consells que ajuden el nostre organisme en el procés resolutiu del dolor, com:

• Beure aigua mineralitzada per reparar el teixit conjuntiu.
  • Menjar greix per obtenir àcid araquidònic. Aquest àcid el trobem en els ous ecològics, en la carn els animals que es mouen i en l’Omega-3 del peix blau petit com la sardina i el verat i també en el marisc, en aliments d’origen animal. També és present a les llavors de lli, la Xia (llavors de Xia (Chía)) o les nous, que són fonts complementàries de les primeres.
  • També podem menjar pinyons, fruits del bosc, pastanaga cuinada, coriandre…
  • Ens podem fer un oli amb romaní i farigola dins d’una ampolla de vidre i utilitzar-lo per amanir qualsevol plat.

Tot i aquestes recomanacions, però, com hem dit abans, per resoldre d’una manera correcta un procés inflamatori i no cronificar el dolor cal respectar els temps de curació i no esforçar-nos abans d’estar recuperats del tot.

Davant d’un procés inflamatori, cal evitar alguns aliments?

Quan patim inflamació, cal tenir en compte la microbiota intestinal, aquell òrgan desconegut que ens manté sans, que equilibra la salut digestiva i que fa de suport del nostre sistema immunitari.

• Evitarem la ingesta d’excitants, per exemple, cafè i tes.
  • Evitarem la ingesta de sucre: dolços, xocolata, refrescos, pastissos, galetes.
  • Evitarem la ingesta de Greixos Trans artificials, com els que existeixen en el menjar ràpid, les crispetes de microones, la brioixeria industrial.
  • Evitarem els carbohidrats refinats, presents al pa blanc, als pastissos, galetes, refrescos ensucrats i alimentació processada que contingui sucres i farines.
  • Evitarem la carn processada, salsitxes, embotits, carn fumades, Cecina, pernil, carns salades i assecades al sol o similars.

I a més de tot això, què podem fer per resoldre un procés inflamatori?

A banda de contribuir al procés desinflamatori cuidant l’alimentació i aportant-hi aliments beneficiosos i evitant els perjudicials, podem afegir a la llista un parell més de consells.

1)    Fer modulació del dolor activant les vies inhibitòries del dolor: fent-hi massatge, teràpia manual, tractaments viscerals, neurodinàmica.

Això ajuda a millorar la sensibilitat del dolor tractant l’origen i disminuint la tensió dels teixits, enviant oxigen a les zones hipòxiques, calmant la resposta nociceptiva crònica i relaxant el pacient.

2)    Practicar un esport que ens agradi i del qual en gaudim la pràctica, respectant sempre l’estat muscular i articular i evitant provocar dolor, ni durant la pràctica ni després, incloses les 24 hores posteriors.

La bona alimentació és el motor de la nostra activitat. Farà que ens trobem més o menys plens d’energia i tindrà un impacte positiu a l’hora de refer-nos de determinades lesions, com heu pogut llegir en aquest article.

Si patiu dolor de qualsevol classe (Artrosis, migranyes, Dolor d’esquena…), a Kilabe podem donar-vos un cop de mà amb teràpia visceral i pautes d’exercicis. Contacteu amb nosaltres: segur que podem ajudar-vos a aconseguir una millora en els processos  inflamatoris que condicionen la vostra qualitat de vida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

He llegit i accepto l'Avís Legal